A Rádió Bézs elsősorban a Nőkért szól. Éppen ezért a férfiak is hallgatják. A felnőtt, érett, érző és gondolkodó nőkért. Aki a Bézst hallgatja, igényes, szép zenére és higgadt, okos szóra számíthat. A Rádió Bézs online rádió, napi 24 órában szól! A Rádió BÉZS a finom lágy hangok vonala! Sok szép muzsika, értelmes emberek! Higgadt és mégis szenvedélyes  >>>

Rádióbézs

Bánó András

Bánó András

69 éves leszek, éltem már egy keveset. Egyszer nyugodtan, másszor viharosan. Dédnagyapám újságíró volt, ezért is szerettem volna folytatni a családi hagyományt. 1975-től vagyok televíziós (Csak ülök és mesélek, TV-Híradó, Egyenleg, Objektív, Nap-Kelte, TÉT, Külvilág, Jam, Ez a 7, Kvartett, Kultúrfelelős, Média, Heti Sport – hogy csak néhány műsoromat említsem, amelyekből ismernek). Voltam rádiós is, a Kossuthon és a Petőfin, most majd itt a Bézsben folytatom. Akik ismernek, tudják: három dolog érdekel a munkámon kívül: a politika, a képzőművészet és a zene. A könnyűt magam is műveltem egy nosztalgia beat-együttes énekeseként, a komolyat csak hallgatom és csodálom. Ebbe a világba szeretném Önöket bevezetni a Violinkulcs című műsorral.

 

• Violinkulcs • kedd 19:00-20:00 •

2019-02-19 19 óra Nagy szerencse, hogy a London és Budapest között ingázó csellistának, Kokas Dórának volt annyi ideje, hogy be tudott jönni a Violinkulcs stúdiójába, így szentelhettünk egy órát a csellóirodalom egyik legfantasztikusabb darabjának, Kodály Zoltán Szólószonátájának. A megírás és a bemutató után harminc évig egyetlen gordonkaművész se vette elő, s maga Kodály is arra gondolt, igaza volt kiadójának, amikor közölte vele: nem kell ilyen nehéz darabot írni, mert a csellisták lusták, és nem fogják megtanulni. Harminc év után viszont egyetlen folyamatos diadalút a Szólószonáta. Melyek az igazi nehézségek, és melyek a csodás szépségek: erről beszél Kokas Dóra, s zenei illusztrációként az etalonnak tekintett felvételt hallják Starker János előadásában.

2019-02-12 19 óra Ki a tehetség, van-e korai vagy késői tehetség? Erről beszélgetek a Violinkulcsban Rolla János Kossuth díjas hegedűművésszel, aki a Zeneakadémián vezényelte „A Tehetség napja” elnevezésű rendezvényen a Zeneakadémián. Érdekelt, hogy véleménye szerint lehet-e még újat mondani egy sokak által agyoncsépeltnek tartott darabról, Mozart Kis éji zenéjéről, kíváncsi voltam, volt-e elegendő idő egy növendékzenekarnak arra, hogy a koncert szólistájával Szatmári Zsolt klarinétművésszel megnyugtatóan próbáljanak, és az is érdekelt, hogyan tudják viszonylag kevés együttmuzsikálással megfelelő színvonalon előadni Csajkovszkij meglehetősen nehéz Vonósdszerenádját? Persze, ha csupa tehetség ül a növendékzenekarban…

2019-02-05 19 óra Miért mostohagyermek Mozart három utolsó szimfóniája közül az az Esz-dur (K.543), amelynek még mellékneve sincs, ellentétben társaival a „Nagy g-moll” vagy a „Jupiter” nevet viselőkkel? Milyen az az úgynevezett éneklő Allegro, amelyet érett műveiben Mozart kifejlesztett? Hogyan próbált komponálással úrrá lenni Wolfgang Amadeus egyre súlyosbodó anyagi gondjain? Többek között ezekről is beszélgetek a Violinkulcsban Takács Nagy Gábor karmesterrel,aki a Manchesteri kamarazenekart vezényli a Zeneakadémián.

2019-01-29 19 óra Balázs János zongoraművész fáradhatatlan munkájának köszönhetően, idén is lesz Budapesten Cziffra fesztivál. A kedd esti Violinkulcsban nemcsak a zenei programokról beszélgetünk vele, de megtudhatjuk, miért szerepel a programban Bárest a Hot Jazz Banddel, miket improvizál majd Balázs János Rúzsa Magdival, hogy kerül a zenei programok közé egy kerekasztal beszélgetés Freund Tamás agykutatóval a katarzisról, drágán jön-e az énekes-világsztár José Cura egy argentin estre, és arról is szó lesz miért ódzkodott Balázs János attól, hogy néhány snitt erejéig ő alakítsa Cziffra Györgyöt a „Virtuóz” című filmben?

2019-01-22 19 óra Várjon Dénes zongoraművész a Kamara.hu fesztivál után most Schumann zongorás kamarazenéje köré szervez ciklust a Zeneakadémián neves külföldi művészek közreműködésével. A Violinkulcsban elmondja, miért olyan varázslatos Schumann kamarazenéje, és miért ideális, ha ezek a hangversenyek a Zeneakadémia Solti termében hangzanak el. A zenei illusztrációk között elhangzik a csodálatos a moll hegedű-zongora szonáta , és a d moll trió egy legendás összeállítású együttes, Eugene Istomin, Alexander Schneider és Pablo Casals előadásában.

2019-01-15 19 óra Bartók három legismertebb műve közül az egyik biztosan a Divertimento, amelynek budapesti bemutatóján egy kizárólag nőkből álló kamarazenekar játszotta a művet Sándor Frigyes vezényletével. Megfelel-e Bartók Divertimentoja a divertimento
(mulatság) kritériumainak? Erről is beszél Rolla János hegedűművész a Liszt Ferenc kamarazenekar korábbi koncertmestere, aki azt is elmeséli, hogyan sikerült megvívni a kiadóval a csatát azért, hogy a koncerteken a Divertimento játszásakor ne kelljen a kottákért járó jogdíjat kifizetni.

2019-01-08 19 óra Miért mostohagyermeke a hangversenypódiumoknak Brahms három műből álló zongoranégyes ciklusa? Miért szorul háttérbe a Zongoraötös vagy a triók mellett? Mi dönti el a játszási sorrendet a darabok között, miért nem a híres Rondo alla zingarese tétellel zárják a január 11-i hangversenyt a Művészetek Palotájában? Miért ígérkezik különlegesnek a koncert, melynek előadóművészei között a Bachtrack három legfoglalkoztatottabb művésze,Baráti Kristóf, Várdai István és Várjon Dénes is ott van? Egyáltalán mennyire tekinthető autentikusnak a Bachtrack sorrendje? Mindezekről is szó lesz abban a beszélgetésben, melynek résztvevője Várjon Dénes zongoraművész a hangverseny egyik sztárja.

2019-01-01 19 óra A világhírű Londonban élő hegedűművész Pauk György volt a Violinkulcs vendége, abból az alkalomból, hogy kamarazenei mesterkurzust adott a Zeneakadémián. A műsorból kiderül, milyennek látja a mai fiatal magyar muzsikus generációt, és mi okozott neki negatív meglepetést. Az adásban bőven esik szó Pauk György mesteréről Zathureczky Ede hegedűművészről, akinek játékát is megcsodálhatjuk archív felvételről. Olyan Zathureczky felvételt is bemutattam Pauk Györgynek, amit még nem ismert, amelyen egykori tanára Bach művet játszik.

2019-01-01 10 óra 10.00-11.00 Violinkulcs Újévi adás

2018-12-25 19 óra December 30-án ünnepli fennállásának 25.évfordulóját az Óbudai Danubia Zenekar. Hámori Máté az együttes művészeti vezetője a Violinkulcs vendége. Megtudhatják kik játszottak szólista vendégművészként az elmúlt negyedszázadban, és kik álltak az együttes előtt a karmesteri pulpituson? A jól ismert Egy kiállítás képei című zenekari darabon kívül olyan ritkábban játszott művek is felcsendülnek, mint Saint Saens méltatlanul keveset hallható hegedűversenye, vagy Gershwin „Egy Amerikai Párizsban” című darabja, mely állandóan háttérbe szorul a híres Kék rapszódia mellett.

2018-12-24 19 óra HÉTFŐ Bánó András karácsony esti viloinkulcsa
zenei válogatás

2018-12-18 19 óra Hogyan volt képes Beethoven párhuzamosan két ellentétes stílusú szimfóniát komponálni: a súlyos, feszültségekkel teli ötödiket és a nyugodt természet iránt csodálatot mutató hatodikat? Miért alkalmazott a Pastorale melléknevet viselő hatodik szimfóniában a tételek tempójelzése mellett a zenét ábrázoló leírásokat, mint pl. Vidám érzések ébredése a faluba érkezéskor, vagy a Pataknál? Valóban nem volt sikere a nőknél, és érzelmeit a természet iránti imádata fejezte ki? Csak tréfálkozni akart, amikor a II.tétel úgynevezett madárkoncertjében a fuvola, az oboa és a klarinét verseng a csalogány, a fürj és a kakukk szerepében?

Ezekről és még sok minden másról beszélgetek az esti Violinkulcsban Takács Nagy Gábor karmesterrel, aki a zenekari próbán fontosnak tartotta, hogy Tóth Árpád Esti sugárkoszorú című versét lejátssza a Zeneakadémia szimfónikus zenekara tagjainak Latinovits Zoltán előadásában.

2018-12-11 19 óra Jelentett-e komoly problémát Beethovennek, hogy süketen komponálta a világ leghíresebb zeneművét, a IX. szimfóniát? A bemutatón tényleg csak akkor vette észre, hogy ünneplik, amikor az egyik szereplő megragadta a vállánál fogva, és a közönség felé fordította? Valóban azt tervezte eredetileg, hogy az énekhangot csak a következő, a X.szimfóniába komponálja bele, ami azután soha nem készült el? melyik az a tétel, amelynek zenéjét Stanley Kubrick is felhasználta Mechanikus narancs című kult filmjében. Mindezekről beszélünk Hamar Zsolt karmesterrel a december 23-i koncert kapcsán kedden este 7-kor a Volinkulcsban.

2018-12-04 19 óra Paganini 24-ik caprice darabja számos zeneszerzőt ihletett meg, hogy variációsorozatot készítsenek belőlük. Liszt és Brahms után így volt ez Rachmaninovval és Lutoslawskival is. Melyek ezeknek a zongorára és zenekarra írott variációknak az igazi nehézségei, miért kapta fel a hollywoodi filmszakma a Rachmaninov variáció egyikét, miért játssza majd kottából mindkét darabot a december 12-i hangversenyen Balog József, holott kívülről tudja a műveket, és minden hangjegy a fejében van? Mindezt megtudhatják, ha 4-én kedden este hétkor a Violinkulcsot választják.

2018-11-27 19 óra Budapesten adott koncertet Várdai István csellistával, és mielőtt visszautazott volna Londonba, bejött a BÉZS stúdiójába a Violinkulcs-ba a 80. életévén túl járó zongoraművész,Frankl Péter. Megtudhatjuk tőle, mennyiben volt más a mostani hangverseny a néhány évvel ezelőttinél, amikor ugyancsak ebben a felállásban játszották el Beethoven összes csellóra és zongorára írott szonátáját. Volt-e valami változás most, hogy Várdai most már egy Stradivari által készített csellón játszott? Miért csak egy igazán lassú tétel van az összes szonátában, és az is kiderült, hogy a IX.szimfónián kívül melyik két szonátát komponálta ugyancsak süketen Beethoven?

2018-11-20 19 óra Mozart nem igazán szerette a fuvolát mint hangszert és a fuvolistákat sem, mi a helyzet Bach-hal? Egészen más. Kiderül ez a ma esti Violinkulcsból, amelyben Drahos Béla fuvolaművésszel elemezzük Bach két olyan művét, amelyben domináns szerep jut a fuvolának, egyrészt az V. Brandenburgi versenyben, másrészt a h-moll szvitben, amely tulajdonképpen egy fuvolaverseny. Kiderül az is, hogy a legnépszerűbb tételben a h-moll szvit Badinerie-jében, mely gyakran ráadás darab is, miért tesznek hozzá a szólisták Bach hangjegyeihez, és miért cifrázzák egy kicsit azt a csodás zenét, amelyet Bach amúgy is megírt.

2018-11-13 19 óra Négynapos komolyzenei fesztivált rendez kamara.hu címmel a zongorista-házaspár Simon Izabella és Várjon Dénes a Zeneakadémián. A Violinkulcsból kiderül, miért a 23.században egy képzeletbeli tudásállamban játszódó regény, Hermann Hesse az Üveggyöngyjáték című műve az ihletője a fesztiválnak. Kiderül, hogy a világhírű svájci oboaművész Heinz Holliger mellett kik lépnek még fel, és hogyan kerül a programba a világsztár magyar karmester Doráti Antal egyik kamaraműve. Azt is megtudhatjuk, mit keres majd Enyedi Ildikó filmrendező egy kamarazenei fesztiválon, és milyen riporter lesz Simon Izabella és Várjon Dénes, akik a Violinkulcs vendégei lesznek.

2018-11-06 19 óra Ismét megrendezték a hétvégén Budapesten a Zathureczky Ede hegedűversenyt, melynek díja, hogy a világhírű Hubay tanítvány hegedűjén játszhat a győztes. Ki nyert, milyen volt a színvonal? Erről is beszélgetünk Perényi Eszter hegedűművésszel, no meg természetesen arról, ki is volt Zathureczky Ede, milyen volt pályája, milyen híres magyar hegedűsök voltak a tanítványai. Természetesen a zenei részletekben megcsodálhatjuk a nagy mester csodás hegedűjátékát is.

2018-10-30 19 óra Az ötvenesztendős Várjon Dénes világjáró zongoraművész a Violinkulcs vendége, akinek most egyszerre három lemezfelvétele is az európai sikerlisták élén áll, amire nincs is példa. Vele beszélgetek az október 30-i esti koncert egyik műsorszámáról, Beethoven c-moll zongoraversenyéről. Megtudhatják például, hogy mit érez az előadó a nyitótétel hosszú zenekari bevezetője alatt, miközben várja, hogy leüthesse az első hangot, mi a különbség a második tétel kapcsán a Largo és az Adagio között, és azt is, hogy Beethovennél a c-moll vagy a C-dur versenymű fináléja-e a játékosabb?

2018-10-16 19 óra Miért utálta Wolfgang Amadeus Mozart a fuvolát mint hangszert, és a fuvolistákat? Miért gondolta, hogy átverheti zeneműve megrendelőjét azzal, ha egy korábban komponált oboaversenyét egy hanggal lejjebb transzponálva vadonatúj fuvolaversenyként tálalja? Miért lett dühös Mozart apja, Leopold, amikor megtudta, hogy fiának a megrendelő a megígért 200 holland forint helyett csak 96 forintot fizetett? Hogy létezik az, hogy csak Mozart volt az, aki vette magának a bátorságot, hogy fuvolára és hárfára komponáljon egy versenyművet? Ezekről a kérdésekről is szó lesz a ma esti Violinkulcsban, melynek vendége Drahos Béla fuvolaművész, karmester

2018-10-09 19 óra Hogy szalad az idő, mondhatnánk tréfásan, de tényleg így van. Most ünnepli a Rádiózenekar az együttes fennállásának 75-ik évfordulóját. Ebből az alkalomból beszélgettem Kovács János Kossuth-díjas karmesterrel, a Rádiózenekar állandó karmesterével a daliás szép időkről és az együttes mai helyzetéről. A zenei illusztrációk között hallhatjuk a méltatlanul elfeledett Erdélyi Miklós által vezényelt Varázsfuvola nyitányt, a Lehel György dirigálta Bartók Zene húros és ütőhangszerekre és cselesztára című darabjának egyik tételét, és Rafael Márta szólójával egy operett részletet, mert ilyet is előadott az együttes a hatvanas-hetvenes években. És hallhatjuk annak a műnek egy részletét, amellyel maga Kovács János debütált a zenekar élén.

2018-10-02 19 óra A Zene Világnapja alkalmából rendhagyó koncertet tartottak a Zeneakadémián. Most először fordult elő, egy hegedű-osztály tehetséges növendékei mutatták be tudásukat egy –egy nehéz hegedűverseny, vagy hegedűdarab előadásával. Szenthelyi Miklós Kossuth-díjas hegedűművész, aki egyben a növendékek tanára, jött el a stúdióba, hogy beszéljen azokról a hegedűre írott művekről, amelyeket a növendékek előadtak a Zene Világnapján.

2018-09-25 19 óra Csütörtökön tartja a 30 éves születésnapja alkalmából tervezett nemzetközi turnéjának első koncertjét Balázs János Liszt díjas zongoraművész, érdemes művész a MOM Kultban. Ebből az alkalomból beszélgettem vele, s miután ezúttal – mint korábban mondta- a közönség csak ott a helyszínen értesül a programról, zenei illusztrációként a beszélgetéshez az ízlésemnek megfelelő számokat válogattam meglepetést okozva ezzel a művésznek. Balázs az egyik zenén annyira meglepődött, hogy elhatározta: nagy valószínűséggel a darabot a jubileumi koncert műsorára tűzi. Ennek a prelűdnek az előadóját nem sikerült kitalálnia hallás után, de Arthur Rubinstein zongorajátékát az első hangnál felismerte. Hogy melyik darabnál, az is kiderül a kedden 19 órakor kezdődő Violinkulcsból.

2018-09-18 19 óra A mai adásban kamarazene irodalom egyik koronájáról, Schumann Zongoraötöséről lesz szó, egy fantasztikus felvétel szolgál majd illusztrációként: Arthur Rubinstein zongorázik, és a Guarneri kvartett játszik. Mácsai János zenetörténész nem osztja azt a nézetet, hogy a mű sokak által gyászindulónak tartott csodálatos lassú tétele valóban gyászinduló lenne. És az is kiderül az adásból, hogy ezt a teljesen kézenfekvő összeállítást (egy zongora játszik egy vonósnégyes mellett) miért csak a 19.század közepétől kezdték alkalmazni a zeneszerzők.

2018-09-11 19 óra A 160 éve született Hubay Jenőre emlékeznek szeptember 15-én a Régi Zeneakadémián. Arra a fantasztikus muzsikus-zenepedagógusra, akinek kezei alól olyan világnagyságok kerültek ki, mint Geyer Stefi, akinek Bartók első hegedűversenyét komponálta, Arányi Jelly, akinek Ravel talán egyik leghíresebb művét a Tzigane-t ajánlotta, vagy Vecsey Ferenc, akinek pedig Sibelius hegedűversenyének partitúráján díszeleg a neve. És ne felejtsük el Szigeti Józsefet, Bartók partnerét a Kontrasztok amerikai előadásában, amelyen Benny Goodman fújja a klarinétot. A műsorban hallhatják Hubay szerzeményeit, sőt Hubay hegedűjátékát is.

2018-09-04 19 óra A világ legismertebb zeneművének Beethoven V. szimfóniájának elemzésére vállalkozunk Kovács János Kossuth-díjas karmesterrel. A Sors melléknevet vajon Beethoven vagy az utókor adta a zeneműnek? Mi a különbség, ha Klemperer, Furtwangler vagy Toscanini vezényli a darabot? És egy mai karmesternek lehet-e még újat mondani erről a szimfóniáról, amelyet annyian, de annyian vezényeltek már korábban?

2018-08-28 18 óra A 190 évvel ezelőtt meghalt Franz Schubert egyik, ha nem a legcsodálatosabb műve a Téli utazás ( Winterreise) címet viselő dalciklus Wilhelm Müller 24 versére. Ez a dalok dal, variációk szenvedésre – írta róla a legnagyobb Schubert előadó, Dietrich Fischer Dieskau. A tragikusan korán elhunyt magyar basszista Polgár László pedig azt mondta a műről, hogy ez a legpesszimistább ciklus, amit a zeneirodalomban valaha megírtak. Mácsai János zenetörténésszel megpróbálunk a kijelentések mögé nézni. Beszélünk majd arról, valóban a Téli utazás-e a végrendelete Schubertnek, mint azt sokan állítják? És közben gyönyörűbbnél gyönyörűbb dalok hangzanak el a ciklusból a tenorista Peter Schreier énekel, és Schubert egyik legfantasztikusabb tolmácsolója, Schiff András zongorázik.

2018-08-21 18 óra Harmadik alkalommal rendezték meg a Zeneakadémián a Fesztiválakadémia nevű kamarazenei fesztivált, az ötletgazdák, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hegedűművészek szervezésében. Ezen a fesztiválon nemcsak a koncertek voltak érdekesek, de a kiegészítő rendezvények, mesterkurzusok, előadások, egy zenei verseny vagy neves színművészek fellépései is. Remélem sikerül visszaadni egy órában mi minden is zajlott ezen az egyhetes fesztiválon, ahol tanítványok együtt léptek fel tanáraikkal a hangversenydobogón, vagy ahol ingatlanügyekkel foglalkozók , orvosok és ügyvédek zenéltek néha profi muzsikusokat is megszégyenítve.

2018-08-14 18 óra Johann Sebastian Bach egyik legfantasztikusabb alkotása a Die Kunst der fugue, azaz A Fúga művészete. Igazi különlegesség: nemcsak azért, mert az egyik legnagyobb zeneszerző csodálatosan mutatja be, milyen variációk keletkezhetnek egyetlen fúga témára, de azért is, mert Bach nem írta elő, hogy milyen hangszeren adják elő ezeket a darabokat, így aki veszi magának a bátorságot, az zongorán, vagy vonósnégyes formációban vagy éppen kamarazenekarral is megszólaltathatja a műveket. A stúdióban Rolla Jánossal a Liszt Ferenc kamarazenekar korábbi koncertmesterével beszélgetünk a monumentális zeneműről. Az együttes két alkalomra is lemezre vette, így talán a legautentikusabb művész avatja majd be Önöket a rejtelmekbe.

2018-08-07 18 óra Ha van Magyarországon zongorista, aki töviről hegyire beleásta magát George Gershwin szerzeményeibe, az Balog József, akinek Rhapsody in Blue címmel jelent meg lemeze a Hungarotonnál, és akivel azt is megvitatjuk, jó-e a Kék rapszódia cím Gershwin legnépszerűbb szerzeményére, vagy éppenséggel ez egy félrefordítás? A művész zenekari kísérettel aug. 10-én adja elő a művet a Margitszigeten a Szabadtéri színpadon. Természetesen más ismert és kevésbé ismert Gershwin művek is elhangzanak a Violinkulcsban.

2018-07-31 18 óra Aligha túlzok, ha azt mondom: kevés ismertebb zenemű tétel van a zeneirodalomban, mint Csajkovszkij Vonósszerenádjának második tétele, mely a Walzer (Keringő) melléknevet viseli. Ahogy felcsendül, az ember máris ott találja magát a gyertyaégők által megvilágított táncparkett mellett, ahol a zene dallamára csak úgy suhognak a hölgyek hosszú szoknyái. Rolla Jánossal, a Liszt Ferenc kamarazenekar volt koncertmesterével beszélgetek arról a Violinkulcsban, hogy mennyire volt nehéz úgy előadni a világ egyik legnépszerűbb zeneművét, hogy az a századik előadás után se váljon unalmassá.

2018-07-24 18 óra Beethoven opus 60-as 4. szimfóniája hangzott el Martonvásáron. A Violinkulcs keddi adásában erről a műről  - amely kicsit kirí a súlyos Beethoven szimfóniák közül – beszélgetek a Violinkulcsban Kovács Jánossal a Rádiózenekar karmesterével. Ennek a műnek a második Adagio tempójelzésű tételéről írta a híres francia zeneszerző: Hector Berlioz: „ez a lény, aki a művészi ihlet e csodáját szerezte, már nem is volt ember, több volt annál”. úgy gondolta, maga Mihály arkangyal készítette. Vajon Kovács János mennyire ért egyet ezzel az értékeléssel. Ez is kiderül többek között a kedd este 18 órakor kezdődő Violinkulcsból.

2018-07-17 18 óra Beethoven 1803-ban egy kivételes összeállítású hangszeres együttesre komponált egy versenyművet, ez az 56-os opusszámot viselő Hármasverseny szólal meg a Violinkulcsban, egy különleges előadás felvételén David Ojsztrah, Lev Oborin és Szvjatoszlav Knusevickij játszanak, és a lemezfelvétel Londonban készült a Beatles későbbi lemezfelvételeinek színhelyén az Abbey Road-i stúdióban. Hamar Zsolttal a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatójával beszélgetünk a darabról és azokról a művészekről, akikkel volt alkalma eljátszani ezt a különleges, de mégis ritkán játszott alkotást.

2018-07-10 18 óra Mozart életművének egyik legszebb darabja, a hegedűre és brácsára íródott Sinfonia Concertante lesz a Violinkulcsban. A darab érdekességeiről Rolla János Kossuth-díjas hegedűművész, a Liszt Ferenc kamarazenekar egykori művészeti vezetője és koncertmestere beszél, és azzal a felvétellel illusztráljuk az adást, amely az együttes összes Mozart hegedűversenyét tartalmazza. A mű hegedűszólamát a Londonban élő és saját Stradivariján muzsikáló Pauk György adja elő, és ritkaságként Rolla János ezúttal brácsázik. Hogy milyen brácsán, és mi az érdekessége ezúttal a brácsa hangolásának, kiderül a ma esti Violinkulcsból.

2018-07-03 18 óra A magyar zenei előadóművészek koronázatlan királynője volt és maradt is Fischer Annie, akire születésnapján emlékeznek csütörtökön július 5-én az Óbudai Társaskörben. A műsorvezető, Dr. Székely György kandidátus, főorvos, a Semmelweiss vonósnégyes második hegedűse emlékezik a Violinkulcsban a csodálatos zongoraművészre, és megszólaltatok jó néhány felvételt a kedvenceim közül, így két Mozart zongoraverseny lassú tétele, Bartók III. zongoraversenyének első tétele, Beethoven zongoraszonáták részletei, és Schumann Karneváljának indítása mellett egy Schubert Impromptu is.

2018-06-26 18 óra A komolyzene rajongói jól ismerik Bach 48 preludium és fúgáját, melyet akkor írt, amikor már megszületetett az úgymond jól temperált zongora. Wolf Péter zeneszerző egy fricskával és Bach iránti rajongásától vezérelve írta meg a Wolftemperiertes klaviert, dúr és moll darabok váltakozó ciklusát, melyet egyre több magyar zongorista vesz fel repertoire-jába, vagy ad elő ráadásként egy- egy koncert után, és a műnek a közönségnél is nagy sikere va. Erről a darabról, és a Liszt rapszódiák vonószenekari átiratairól lesz szó a Violinkulcsban. Az adás vendége: Wolf Péter

2018-06-19 18 óra A keddi Violinkulcsban Mozart egyik legnehezebb feladatot jelentő kamaradarabjáról, a 334-es Köchel-jegyzék számot viselő D- dur Divertimentoról beszélgetek Rolla János hegedűművésszel a Liszt Ferenc kamarazenekar egykori koncertmesterével, és művészeti vezetőjével. Szóba kerül, hogy miért olyan pokolian nehéz ez a darab kamarazenekarok számára, hogyan jutott el a játszási mód a kisebb létszámú együttestől a nagyobbig, hogyan fejlődött annyira a hegedűtudás, hogy azt, amit régebben csak egy szólóhegedű játszott, azt ma már egy egész hegedűszólam tudja? Az is megtudható a műsorból, hogy hosszabb szünet után Rolla János ismét a koncertmesteri székbe ül, csak ezúttal a fennállásának nyolcadik évfordulóját ünneplő Anima Musicae kamarazenekarba, amely épp a jubileum kapcsán hívta meg vendégszerepelni.

2018-06-12 18 óra Gazda Péter hegedűművész, aki egykor a Liszt Ferenc kamarazenekarban játszott,és az együttes hangversenyein számos kortárs művet vezényelt, néhány éve az Óbudai Jubileumi Zenekar karmestere, és a zeneirodalom klasszikus műveit is vezényli. A kedd esti Violinkulcsban vele együtt vonjuk be a hallgatókat Mozart egyik csodás szimfóniája a 201-es Köchel-jegyzékszámú A-dúr rejtelmeibe. De elhangzik két részlet Bach 4-ik Brandenburgi versenyéből is. Sőt a műsor végén Gazda Pétertől azt is megtudjuk, milyen amikor az ember saját feleségét vezényli, és milyen hangversenyprogram szerepel az álmai között, és reménykedhetünk abban is, hogy megfogadja majd a műsorvezető ezzel kapcsolatos javaslatát is.

2018-06-05 18 óra Kedden este a Violinkulcsban Mozart kamarazenéjének egyik csúcsdarabja az 516-os Köchel jegyzékszámú g-moll vonósötös. Tragikus főtéma, cseppet sem tragikus befejezés. A kiegészített Grumiaux trió muzsikál majd, és olyasvalakivel beszélgetek a darabról, aki ma is játssza a művet, hiszen sűrűn hívják olyan vonósnégyesek, akik repertoárukon tartják ezt a vonósötöst. Az illető pedig nem más, mint Konrád György brácsaművész, aki 94 évével a világ legidősebb, aktívan koncertező vonós hangszeres művésze.

2018-05-29 18 óra A Violinkulcsban a zeneirodalom egyik legcsodálatosabb kamaraműve, Mendelssohn d-moll zongoratriója csendül fel, melynek komponálásakor alighanem isteni sugallat szállta meg a fantasztikus zeneszerzőt, Felix Mendelssohn Bartholdyt. Mácsai János zenetörténésszel próbálom beavatni Önöket a kamaramű rejtelmeibe,a világ egyik legcsodálatosabb együttesének az Istomin-Stern- Rose triónak segítségével.

2018-05-22 18 óra Ma este a Violinkulcs után a BMC-ben rendezendő koncerten műsorra kerül Schubert legendás kétcsellós kvintettjének vonószenekari verziója az Anima Musicae előadásában. Rolla János Kossuth-díjas hegedűművésszel, a Liszt Ferenc kamarazenekar korábbi koncertmesterével beszélgetünk a vonószenekari átiratról, és arról, mekkora élmény volt anno a zenekar öt tagja számára, hogy eljátszhatták a művet Madridban a Királyi Palotában azokon a Stradivarikon, amelyekre külön fegyveres őrök vigyáznak az udvarnál a vitrinekben.

2018-05-15 18 óra Ezekben a napokban a világ Bartók Béla Kékszakállú herceg vára című operáját ünnepli, a bemutató századik évfordulója alkalmából. Ezzel foglalkozik a mai Violinkulcs is. Bánó András Juhász Előd tévés és rádiós műsorvezetővel beszélget, aki anno a Zeneakadémián a Kékszakállúból írta a disszertációját. A műsor telefonon szólaltatja meg Komlósi Ildikó Kossuth-díjas mezzoszopránt, aki a jubileumon 175-ik alkalommal énekli Judit nehéz szerepét.

2018-05-08 18 óra Kedden este 18-kor debütál a Violinkulcs, Bánó András új komolyzenei műsora – nemcsak hangjegyekről.

Az első adás Mozart gyönyörű A-dur zongoraversenyének (K.488) rejtelmeibe vezeti be a hallgatót Mácsai János zenetörténész segítségével.
Ezt a művet játszotta hétfőn 7-én este a Zeneakadémián a 95(!) esztendős amerikai zongoraművész, Menahem Pressler a MÁV szimfonikusokkal, Csaba Péter vezényletével.

Kovalik Márta díj

A Rádió Bézs, annak főszerkesztője Fodor János, valamint a Szaday család vándordíjat hozott létre, azért, hogy Kovalik Márta, aranytollas Újságíró, az egykori Húszas stúdió szerkesztője, a Magyar Rádiózás meghatározó személyisége emlékét az utókor megőrizze.

Az emlékdíj nem szakmai díj.

Az kapja minden évben, aki szabad, független, tisztességes ember s tesz azért, hogy a következő generáció minél nagyobb tudással, minél szabadabban élhessen úgy, hogy a tényeket megismerhessék, és azokat tiszteletben tartsák.

Az első díjazott Bojár Gábor fizikus, vállalkozó, a Graphisoft CAD-szoftverfejlesztő cég és a budapesti Aquincum Institute of Technology magánegyetem alapítója.

A díjat Formanek Zsuzsa üvegtervező iparművész és Bedécs Kristóf ötvösművész tervezte és alkotta.

A június 28-i díjátadón  Bornai Tibor, Gábriel, Pleszkán Écska és Ratkóczi Huba duo és Wessely Ernő lépett fel.

 >>>

Iván

Az utolsó időszakban, szinte minden nap, kéretlenül megjelent. Bejött a szobámba. Bekúszott a számítógépembe. Ott voltak a sorai az orrom előtti monitoromon. Betuszkolta magát és a gondolatait az agyamba.

2013. hatodik hó, huszonkettedike.

„Reggel

Csak azért írok most ide, mert figyelem az agydaganatomat. Hogy egyáltalán meddig vagyok képes gondolkodni. Leírni szavakat. Az egyik jel éppen az volt, hogy észrevettem: félreütök a gépen.
Egy hete jöttem be a kórházba. Előtte a Moszkva téren majdnem elütött a villamos. Talán jobban jártam volna. Nem vagyok gazdagabb attól, hogy hirtelen lett agy-, vese- és tüdődaganatom. Bár nem mondom, hogy érdektelen bátorságpróba innen fölállni. Ha csak két lépés erejéig is.
Az első: elbúcsúzik, a második: rendbe tenni, amit még lehet és érdemes.

Valamiért a szemétszállítók nem érzik át, hogy egy kórházban az emberek nem bánnák, ha egy rettenetesen meleg éjszaka után egy egészen picit aludhatnának. Hajnalban, mint rendesen, csörömpöltek, ordítoztak, hangosan tréfálkoztak.
Lementem a kertbe. Èppen jött két hullaszállító. Az egyik fölöttébb gyaloggaloppos volt. Jól becsúsztatták - helyesen: bebaszták - a koporsót a kocsiba, aztán az egyik ledobta a gumikesztyűjét a földre.
- Na, akkor a gyerekosztályra! - mondta a másiknak, aki sofőrként is szolgál.”

Aztán, felfoghatatlan szenvedések, s 2015. január 14-én meghal Andrassew Iván.

Négy éve már. 62 évet élt. Aki nem tudná, ő egy író, költő, újságíró, polgári aktivista volt. Persze leginkább azt kéne mondanom, hogy jó ember volt. Bátor ember volt, demokrata volt. És azt, hogy nagyon hiányzik.

Mert olyan ember volt, aki nem alkudott. Akinek minden írása, publicisztikája egy kiáltás volt. Nem tudott, és nem akart semmilyen mutyiban, semmilyen háttéralkuban részt venni. Írni akart és harcolni – egy tisztességesebb életért.

Pályának utolsó húsz éve kiemelkedő internetes aktivitása révén különösen jól dokumentált. 

Szeretném önt arra kérni, számítógépének billentyűzetén pötyögje be a nevét. Andrassew Iván. A mint András, N mint Nándor, D mint…..Keressen rá a világhálón! Olvassa el mit írt. A verseit, a könyveit, a cikkeit, a naplóját. Mindent! Nem azért, mert megérdemli, hanem azért, mert fontos dolgokról szólt. Rólunk.

 

 >>>

Partnereink:

VDSZ jooble myonlineradio wildom

2018. szeptember 16.

Adatforgalmi díj nélkül

Ezentúl még kevesebb lehetősége van, hogy azt mondja: ismerem a nevét, hallottam, hogy érdekesek a műsorai, de nem tudom hol és hogyan hallgathatom. A technika egyre több eszközével segítjük, hogy bárhol, bármikor hallgathassa online adásunkat. Nem kell a számítógép előtt ülnie és online rádiókészülék sem szükséges hozzá, csak vegye elő „élettársát” azaz mobiltelefonját és máris megszólal a Rádió Bézs. Androidosoknak van  Play Store-ból letölthető applikáció, és az Iphone tulajdonosoknak természetesen az App Store-ban is ott az alkalmazás. Vagy elég az oldalunkon látható QR kódot beolvasni, máris szól az adás.

Aki pedig mégis internet rádióján szeretne hallgatni minket, itt keresse:
Rádió Bézs 
http://195.210.29.82:8001/bezs 
Rádió Bézs 2 
http://195.210.29.82:8002/bezs2

Vodafonos hallgatóinknak különösen jó hírünk van: nekik ezen túl az adatfogyasztás miatt nem kell aggódniuk. Ha havi 1000 forintért Music Passt vásárolnak, adatforgalmi díj nélkül akár 24 órán keresztül szólhat telefonjukon a Rádió Bézs. A szolgáltatást az oldalunkról a Bézs hírek rovatban található linkkel akár közvetlenül is megrendelhetik.

De azért ha megszólal a telefon, ne felejtsék el felvenni!

 >>>
Élő
adás

Élő
adás Bézs 2


Támogass!

Támogassa a Rádió Bézst!

A Rádió Bézs adásait mindenki ingyen hallgatja, de nem ingyen készül.

Három esztendeje erőnkön felül teljesítünk, hogy szólhassunk önökhöz, önökért. Arra kérjük önt, hogy támogasson, hogy életben maradjunk, hogy növekedni és fejlődni tudjunk

 >>>

Játék

Hallgasson minket és nyerjen!

Hideg, hó - kell a meleg sapka, sál! Saját kezűleg az igazi, mi adjuk hozzá a fonalat.

Válaszoljon helyesen játékunk kérdéseire és 3 kisorsolt nyertesünknek egy-egy garnitúrára való fonalat küldünk.

 

 >>>