A Rádió Bézs elsősorban a Nőkért szól. Éppen ezért a férfiak is hallgatják. A felnőtt, érett, érző és gondolkodó nőkért. Aki a Bézst hallgatja, igényes, szép zenére és higgadt, okos szóra számíthat. A Rádió Bézs online rádió, napi 24 órában szól! A Rádió BÉZS a finom lágy hangok vonala! Sok szép muzsika, értelmes emberek! Higgadt és mégis szenvedélyes  >>>

Rádióbézs

Bánó András

Bánó András

69 éves leszek, éltem már egy keveset. Egyszer nyugodtan, másszor viharosan. Dédnagyapám újságíró volt, ezért is szerettem volna folytatni a családi hagyományt. 1975-től vagyok televíziós (Csak ülök és mesélek, TV-Híradó, Egyenleg, Objektív, Nap-Kelte, TÉT, Külvilág, Jam, Ez a 7, Kvartett, Kultúrfelelős, Média, Heti Sport – hogy csak néhány műsoromat említsem, amelyekből ismernek). Voltam rádiós is, a Kossuthon és a Petőfin, most majd itt a Bézsben folytatom. Akik ismernek, tudják: három dolog érdekel a munkámon kívül: a politika, a képzőművészet és a zene. A könnyűt magam is műveltem egy nosztalgia beat-együttes énekeseként, a komolyat csak hallgatom és csodálom. Ebbe a világba szeretném Önöket bevezetni a Violinkulcs című műsorral.

 

• Violinkulcs • kedd 19:00-20:00 •

2019-06-25 19 óra Miért érdemes július 20 és 28 között idén is meghallgatni a Fesztiválakadémia koncertjeit a Zeneakadémián? Erről beszélgetek a rendezvény alapítóival Kokas Katalinnal és Kelemen Barnabással a ma esti Violinkulcsban. Kiderül, hogyan sikerült megnyerni két világhírű hegedűst, Shlomo Mintzet és Joshua Bellt, miben különbözik majd Vivaldi Négy évszak című művének előadása minden más korábbi hangversenytől, mit keresnek színészek egy zenei fesztiválon, és milyen különleges újdonsága lesz annak az előadásnak, amelyet Kelemen Barnabás tart Bartók hegedűversenyéről.

2019-06-18 19 óra Egy tehetséges fiatal zongorista elérkezettnek látta az időt, hogy Liszt és Schumann után Chopin darabokból készítsen lemezt, konkrétan a négy Ballada, és a négy Impromptu került fel a lemezre. Mennyire szabad  szabadon játszani Chopint, mennyit számít a kottahűség? Ezekről is beszélgetek a Tokióban tanító Farkas Gáborral, aki ritkán jár haza, és most első ízben volt a Violinkulcs vendége. Illusztrációként a harmincas évek nagy előadói játsszák a zongoraműveket, és megtudhatják azt is, miért rajong ezekért a historikus felvételekért Farkas Gábor

2019-06-11 19 óra Csupa slágerdarabbal indul az Óbudai Nyár rendezvénysorozat. Az Óbudai Danubia zenekar Hámori Máté vezetésével fülbemászó alkotásokat játszik június 14-én a Fő téren, ahol ingyenes a belépés. A karmesterrel elsősorban a darabok kiválasztásról beszélek, kiderül, hogy Bartók értelmezésében ha kicsit ázott valaki, akkor nem a zápor csapta meg, hanem inkább becsípett… Szóba kerül, hogy milyen nehézséget jelent a zenekar és különösen az oboista számára Kodály Galántai táncok című műve,  szóba kerül, hogy miért szorult méltatlanul háttérbe Erkel Hunyadi László című operájának híres nyitánya, és miért a programban, miért nem a ráadásban hangzik el Brahms V.Magyar tánca.

2019-06-04 19 óra „Itt már nem hegedűjátékról van szó, hanem a hegedű összekócolásáról,széttépéséről és püföléséről” – ezt írta egy bécsi zenekritikus a világon ma a legnépszerűbb hegedűversenyről a bemutató után 1879-ben. Nem akármilyen darabról van szó, hanem – kapaszkodjanak meg – Csajkovszkij hegedűversenyéről. A darab szépségeiről és nehézségeiről beszélgetek Takács Nagy Gábor hegedűművész karmesterrel. Zenei illusztrációként egy olyan 1937-es felvételt választottam, melyről Takács Nagy rögtön azt mondta: ez egyenesen a szívbe megy. Nem kisebb egyéniség játssza a művet, mint Jascha Heifetz, a hegedűsök koronázatlan királya, akit Szenthelyi Miklós hegedűvész nemes egyszerűséggel marslakónak nevezett, olyan tökéletesen játssza a darabot.

2019-05-28 19 óra Mennyire meg tudja változtatni egy zeneszerző halála, utolsó művei egyikének fogadtatását! Így volt ez Csajkovszkij VI. úgynevezett Patetikus szimfóniájával is. A bemutatón mérsékelt elégedetlenség fogadta, majd a néhány nappal halála után rendezett emlékhangversenyen a közönség már elragadtatással hallgatta az amúgy csodálatos dallamokat. Az a hír terjedt el ugyanis, hogy ez a szimfónia mutatja meg igazán, hogy Csajkovszkij mennyire megérezte előre saját halálát. Mindenesetre bravúros gyorsasággal komponált, négy nap alatt elkészült a 18 perces első tétellel. Mintha érezte volna , hogy sietnie kell… Érdekesség, hogy a mű harmadik tétele után általában elkezd tapsolni a közönség, annyira lendületes, annyira magával ragadó. Ilyenkor mit csinál egy karmester? Kovács János aki már többször is vezényelte a Patetikust meg is válaszolja a kérdést a Violinkulcsban, ahol zenei illusztrációként a mű Toscanini vezényelte előadását hallhatjuk egy 1954-es felvételről.

2019-05-21 19 óra Schumann halála után miért vetette tűzbe a nagy zeneköltő utolsó műveinek, öt csellószonátájának kottáit özvegye Clara Schumann? Miért  kellett 100 évnek eltelnie míg Schumann opus szám nélküli hegedű-zongora szonátájának kottáját 1956-ban végre megjelentették? Melyik Schumann legcsodálatosabb lassú tétele: az ami az Esz dur zongoranégyesben, vagy ami az Esz dur zongoraötösben hallható? Mi indokolta, hogy egy hatrészes ciklust szerkesztettek a Zeneakadémián Schumann zongorás kamarazenéjéből Simon Izabella és Várjon Dénes zongoraművészek? Mindezeket megtudhatják a Violinkulcsban Várjon Dénes zongoraművésztől, aki Tabea Zimmermann és Jörg Widmann társaságában épp egy rangos nemzetközi díjat nyert legutóbbi CD-jükkel, amelyen –talán nem véletlenül – Schumann kamaraműveket játszanak.

A díjnyertes lemezből is hallhatnak majd részleteket.

2019-05-14 19 óra Bartók hat vonósnégyese közül ez a legnehezebb-állítják a muzsikusok az ötödik kvartettről . Vajon miért? És mit jelent az, hogy az Adagio moltó tempó jelű második tétel maga is hídformájú? Miért ezt a lassú tételt tekinti sok vájtfülű Bartók legcsodálatosabb éjszaka zenéjének? Miért a bolgár ritmust kedvelte annyira Bartók, hogy sok művébe, például ebbe is belekomponálta? Ezekről beszélgettünk a  Violinkulcs stúdiójában Kelemen Barnabás Kossuth-díjas hegedűművésszel, aki az általa alapított Kelemen Kvartettnek már a bemutatkozó koncertjén műsorra tűzte a művet.

2019-05-07 19 óra Hogyan fordulhatott elő, hogy Antonin Dvorák a New Yorki Nemzeti Konzervatórium vezetője 300 dollárt nyert kilencedik szimfóniájával abban a versenyben, amelyet éppen ő Dvorák írt ki, és ki más bírálta volna el a műveket, ha nem ő? Mitől számít „az új világból” melléknevet kapó szimfónia Dvorák egyik legnépszerűbb művének? Miért fordul elő szinte minden koncerten, hogy az utolsó tétel hangjai után őrült tapsvihar tör ki a nézőtéren? Miért választhatták a negyedik tétel pattogó ritmusait és a súlyos felcsendülő dallamokat a hatvanas-hetvenes években a filmhíradók, mondjuk egy kohócsapolás alá? Miért tekintették egy kicsit szocreálnak Dvorák dallamait? Kovács János Kossuth díjas karmesterrel beszélgetünk a Violinkulcsban.

2019-04-30 19 óra Miért rettegnek a zongoristák Rachmaninov III. zongoraversenyétől? Olyan félelmetes? Olyan nehéz? Olyan hosszú? Milyen lehetett az a kartonból készített gyakorlótábla, amelyen Rachmaninov a New Yorkba érkező hajón gyakorolta saját művét? Miért utasította vissza a neki ajánlott Josef Hoffman a harmincas-negyvenes évek ünnepelt zongoravirtuóza? Milyen sértő mondatot mondott ennek kapcsán? Miért írt két kadenciát a darabhoz a szerző? Miért húzott a darabból a koncerteken és a lemezfelvételeken is Rachmaninov? Ezek a kérdések is szóba kerülnek a Violinkulcsban, vendégünkkel Balog József zongoraművésszel, azon kevés magyar muzsikusok egyikével, amik el merték és el merik játszani a művet.

2019-04-23 19 óra Johannes Brahms talán az egyik legfoglalkoztatottabb szerző. Ezúttal az egyik legnépszerűbb művéről, az első szimfóniáról beszélgetek Takács Nagy Gábor karmesterrel, aki épp adásunk időpontjában vezényli a művet a Concerto Budapest élén a Művészetek Palotájában. Kiderül a beszélgetésből, hogy noha már 1862-ben felmerült, hogy szimfóniát ír, miért várt 15 évig arra, hogy a mű végül is megszülessen? Az is meglepő, hogy Clara Schumann, aki istenítette Brahmsot milyen lehangoló megjegyzéseket tett a darabra, amikor meghallgatta a második és a harmadik tételt. És végül arról is informáljuk a hallgatót, miért kerülgette a gutaütés Brahmsot, amikor szimfóniájáról az egyértelmű beethoveni hatások miatt  Ludwig van tizedik szimfóniájaként kezdték emlegetni.

2019-04-16 19 óra Baráti Kristóf Kossuth-díjas hegedűművész extrém dologra vállalkozott: a Liszt Ferenc repülőtér 1.termináljának csarnokában szólaltatta meg Vivaldi: Négy évszak című művét a debreceni Kodály Filharmonikusok kíséretével. Egyrészt a helyszínválasztásról, másrészt a világ egyik legismertebb zeneművéről beszélgetünk. Kiderül, hány éves korban, milyen szintű hangszertudás birtokában veszi magának a művész a bátorságot, hogy megtanulja és el is játssza egyben ezt a négy hegedűversenyt. Bizonyára nem sokan tudják, hogy maga Vivaldi részletes magyarázatokat írt arról, hogyan kell eljátszani az egyes tételeket. Például a Nyár utolsó tételéhez érzékeltetésül azt írta: „Dörög, villámlik és jégeső tördeli le a gabonafejeket” Zenei illusztrációként az a koncertfelvétel szól, amikor az egyes évszakok szólistája az akkori négy sztárhegedűs volt, Isaac Stern, Pinchas Zukerman, Shlomo Mintz és Itzak Perlman. És Zubin Mehta vezényelte őket és a kisérő zenekart

2019-04-09 19 óra Miért ad valaki Firenzei emlék címet egy vonós szextettnek, ha a zenei anyagnak szinte semmi köze sincs Firenzéhez? Csajkovszkijtól ezt már nem tudjuk megkérdezni, így hát Rolla János hegedűművésszel próbáltuk a szándékot megfejteni. Ő az a muzsikus, aki gyakran irányította a Liszt Ferenc kamarazenekart, amikor a vonós szextett zenekari átiratát játszották. Miért éreztem úgy, hogy a szerző egyik leghíresebb műve a Vonósszerenád és a Firenzei emlék között sok a hasonlóság, hogy az „emléket” hallgatva az az érzésem, hogy a Vonósszerenád szól?  Rolla János erre is válaszol, és van véleménye arról is, amit eretnek módon úgy fogalmaztam meg, hogy a Firenzei emlék befejező tételének utolsó harmadában mintha egy kicsit szocreál zene szólalna meg.

2019-04-02 19 óra A Király 11-ben sorra kerülő nyilvános Bézs estek felvételén Kokas Dóra gordonkaművésszel beszélgettem. Már többször volt benn a rádió stúdióban, hallgattuk komolyzenei felvételeit, most élőben csodálhatta meg gyönyörű csellóhangját a közönség, amikor Bachot játszott. Részletesen elmondta cseh mesterhangszerének történetét, mármint azt, hogyan került hozzá, és miért pont ezt a hangszert választotta. A Bach szólószvit-tételek után eljátszotta Kodály Szólószonátájának harmadik tételét, amelyhez le kell hangolni a csellót. Elmagyarázta, mit és miért kell csinálni, hogy tökéletesen szólaljon meg ez a remekmű. Mindezek mellett kiderült, kik voltak a tanárai, miért nem folytatta a hegedülést gyerekkorában, miért tért át a csellóra, és miért választ időről időre más tanárt magának.

2019-03-26 19 óra Ezúttal egy igazi különlegességnek számító koncertről lesz szó a ma esti Violinkulcsban, melyet Londonban tartanak. A Wigmore Hall-ban a kamarazene Mekkájában lép fel Baráti Kristóf, Várdai István és a francia zongorista Jean Efflam Bavouzet , akinek magyar felesége van. A műsorból azt a részt különösen is figyelmükbe ajánlom, amikor Beethoven 2. szimfóniájának zongoratrióra átírt változatáról beszélgetek Baráti Kristóffal. Hallgatva néhány részletet, Önök is eldönthetik melyik a jobb? A trió vagy a szimfónia?

2019-03-19 19 óra Milyen az, amikor húg és nővér együtt zenél a színpadon, ráadásul úgy, hogy a húg párja is csatlakozik hozzájuk egy külföldi zongorista társaságában? Megtudhatják a Violinkulcsból, melynek ma esti vendégei Kokas Dóra gordonakművész és Kokas Katalin hegedűművész. Dóra párja a világhírű brácsista és karmester Maxim Rysanov a zongorista pedig nem más, mint a világ egyik legkeresettebb csellistájának Mischa Maiskynak a lánya, Lili Maisky. Lesz természetesen zene is, Brahms c-moll zongoranégyesének részletei szólalnak meg.

2019-03-12 19 óra Milyen a kétlaki élete Kokas Dóra csellóművésznek, aki London és Budapest között ingázik? Lesz-e visszatérés számára a Kelemen kvartettbe, játszik-e majd a kvartettben párja, a kiváló brácsista Maxim Riszanov azok után, hogy a vonósnégyesből kivált a csellista és a brácsista? Miért döntött úgy, hogy leveteti a you tube-ról azt a Brahms e moll szonáta felvételt, amelyen ő játszik egy versenyre készülőben? Kottával a kezében követte végig az e moll szonáta híres páros, Starker János és Sebők György felvételét, s ha meghallgatják a műsort, megtudhatják, milyen megjegyzéseket fűzött Dóra ennek a csodálatos műnek az előadásához.

2019-03-05 19 óra Kovács János karmester képét kellene adni illusztrációnak

Orosz szerzők műveit vezényli Kovács János a Rádiózenekar élén, köztük azt a Glinka Ruszlán és Ludmilla nyitányt, amelynek előadásával robbant be a magyar zenei életbe annak idején évtizedekkel ezelőtt a Fesztiválzenekar. Be is játszom ezt a történelmi felvételt. Ezt követően viszont Csajkovszkij csodálatos 4. szimfóniájáról beszélgetünk, melynek egyik élő koncertelőadás-felvételén azt láthatjuk, hogy a fantasztikus karmester Leonard Bernstein csak nem ott hal meg a karmesteri pulpituson. Tényleg ilyen szenvedélyes zene-e ez a szimfónia és milyen formai újítások vannak benne? Ezt is elmondja az adásban Kovács János karmester

2019-02-26 19 óra Budapesten koncertezett a hegedűs világsztárok egyik legnagyobbja, az amerikai Joshua Bell, aki egyszer csak fogta magát, és az egyik washingtoni metróállomáson a bejárati ajtónál elkezdett Bachot játszani, mint egy kolduló utcazenész. Döbbenetes, hogy szinte senki nem ismerte fel, az emberek közömbösen haladtak el mellette. Róla beszélt egyik legjobb magyarországi barátja Kelemen Barnabás, aki eljátszotta ugyanezt, csak nem Washingtonban, hanem a Blaha Lujza téri aluljáróban. De nemcsak a dokumentumértékű felvételeket hallhatják, hanem lejátszok gyermekkorban rögzített Joshua Bell felvételeket is. Önök is meghallhatják, hogyan játszotta szinte tökéletesen 15 évesen Csajkovszkij hegedűversenyét, és megismerhetik azt a ritka felvételt is, melyen Bernstein West Side story című szvitjét adja elő.

2019-02-19 19 óra Nagy szerencse, hogy a London és Budapest között ingázó csellistának, Kokas Dórának volt annyi ideje, hogy be tudott jönni a Violinkulcs stúdiójába, így szentelhettünk egy órát a csellóirodalom egyik legfantasztikusabb darabjának, Kodály Zoltán Szólószonátájának. A megírás és a bemutató után harminc évig egyetlen gordonkaművész se vette elő, s maga Kodály is arra gondolt, igaza volt kiadójának, amikor közölte vele: nem kell ilyen nehéz darabot írni, mert a csellisták lusták, és nem fogják megtanulni. Harminc év után viszont egyetlen folyamatos diadalút a Szólószonáta. Melyek az igazi nehézségek, és melyek a csodás szépségek: erről beszél Kokas Dóra, s zenei illusztrációként az etalonnak tekintett felvételt hallják Starker János előadásában.

2019-02-12 19 óra Ki a tehetség, van-e korai vagy késői tehetség? Erről beszélgetek a Violinkulcsban Rolla János Kossuth díjas hegedűművésszel, aki a Zeneakadémián vezényelte „A Tehetség napja” elnevezésű rendezvényen a Zeneakadémián. Érdekelt, hogy véleménye szerint lehet-e még újat mondani egy sokak által agyoncsépeltnek tartott darabról, Mozart Kis éji zenéjéről, kíváncsi voltam, volt-e elegendő idő egy növendékzenekarnak arra, hogy a koncert szólistájával Szatmári Zsolt klarinétművésszel megnyugtatóan próbáljanak, és az is érdekelt, hogyan tudják viszonylag kevés együttmuzsikálással megfelelő színvonalon előadni Csajkovszkij meglehetősen nehéz Vonósdszerenádját? Persze, ha csupa tehetség ül a növendékzenekarban…

2019-02-05 19 óra Miért mostohagyermek Mozart három utolsó szimfóniája közül az az Esz-dur (K.543), amelynek még mellékneve sincs, ellentétben társaival a „Nagy g-moll” vagy a „Jupiter” nevet viselőkkel? Milyen az az úgynevezett éneklő Allegro, amelyet érett műveiben Mozart kifejlesztett? Hogyan próbált komponálással úrrá lenni Wolfgang Amadeus egyre súlyosbodó anyagi gondjain? Többek között ezekről is beszélgetek a Violinkulcsban Takács Nagy Gábor karmesterrel,aki a Manchesteri kamarazenekart vezényli a Zeneakadémián.

2019-01-29 19 óra Balázs János zongoraművész fáradhatatlan munkájának köszönhetően, idén is lesz Budapesten Cziffra fesztivál. A kedd esti Violinkulcsban nemcsak a zenei programokról beszélgetünk vele, de megtudhatjuk, miért szerepel a programban Bárest a Hot Jazz Banddel, miket improvizál majd Balázs János Rúzsa Magdival, hogy kerül a zenei programok közé egy kerekasztal beszélgetés Freund Tamás agykutatóval a katarzisról, drágán jön-e az énekes-világsztár José Cura egy argentin estre, és arról is szó lesz miért ódzkodott Balázs János attól, hogy néhány snitt erejéig ő alakítsa Cziffra Györgyöt a „Virtuóz” című filmben?

2019-01-22 19 óra Várjon Dénes zongoraművész a Kamara.hu fesztivál után most Schumann zongorás kamarazenéje köré szervez ciklust a Zeneakadémián neves külföldi művészek közreműködésével. A Violinkulcsban elmondja, miért olyan varázslatos Schumann kamarazenéje, és miért ideális, ha ezek a hangversenyek a Zeneakadémia Solti termében hangzanak el. A zenei illusztrációk között elhangzik a csodálatos a moll hegedű-zongora szonáta , és a d moll trió egy legendás összeállítású együttes, Eugene Istomin, Alexander Schneider és Pablo Casals előadásában.

2019-01-15 19 óra Bartók három legismertebb műve közül az egyik biztosan a Divertimento, amelynek budapesti bemutatóján egy kizárólag nőkből álló kamarazenekar játszotta a művet Sándor Frigyes vezényletével. Megfelel-e Bartók Divertimentoja a divertimento
(mulatság) kritériumainak? Erről is beszél Rolla János hegedűművész a Liszt Ferenc kamarazenekar korábbi koncertmestere, aki azt is elmeséli, hogyan sikerült megvívni a kiadóval a csatát azért, hogy a koncerteken a Divertimento játszásakor ne kelljen a kottákért járó jogdíjat kifizetni.

2019-01-08 19 óra Miért mostohagyermeke a hangversenypódiumoknak Brahms három műből álló zongoranégyes ciklusa? Miért szorul háttérbe a Zongoraötös vagy a triók mellett? Mi dönti el a játszási sorrendet a darabok között, miért nem a híres Rondo alla zingarese tétellel zárják a január 11-i hangversenyt a Művészetek Palotájában? Miért ígérkezik különlegesnek a koncert, melynek előadóművészei között a Bachtrack három legfoglalkoztatottabb művésze,Baráti Kristóf, Várdai István és Várjon Dénes is ott van? Egyáltalán mennyire tekinthető autentikusnak a Bachtrack sorrendje? Mindezekről is szó lesz abban a beszélgetésben, melynek résztvevője Várjon Dénes zongoraművész a hangverseny egyik sztárja.

2019-01-01 19 óra A világhírű Londonban élő hegedűművész Pauk György volt a Violinkulcs vendége, abból az alkalomból, hogy kamarazenei mesterkurzust adott a Zeneakadémián. A műsorból kiderül, milyennek látja a mai fiatal magyar muzsikus generációt, és mi okozott neki negatív meglepetést. Az adásban bőven esik szó Pauk György mesteréről Zathureczky Ede hegedűművészről, akinek játékát is megcsodálhatjuk archív felvételről. Olyan Zathureczky felvételt is bemutattam Pauk Györgynek, amit még nem ismert, amelyen egykori tanára Bach művet játszik.

2019-01-01 10 óra 10.00-11.00 Violinkulcs Újévi adás

2018-12-25 19 óra December 30-án ünnepli fennállásának 25.évfordulóját az Óbudai Danubia Zenekar. Hámori Máté az együttes művészeti vezetője a Violinkulcs vendége. Megtudhatják kik játszottak szólista vendégművészként az elmúlt negyedszázadban, és kik álltak az együttes előtt a karmesteri pulpituson? A jól ismert Egy kiállítás képei című zenekari darabon kívül olyan ritkábban játszott művek is felcsendülnek, mint Saint Saens méltatlanul keveset hallható hegedűversenye, vagy Gershwin „Egy Amerikai Párizsban” című darabja, mely állandóan háttérbe szorul a híres Kék rapszódia mellett.

2018-12-24 19 óra HÉTFŐ Bánó András karácsony esti viloinkulcsa
zenei válogatás

2018-12-18 19 óra Hogyan volt képes Beethoven párhuzamosan két ellentétes stílusú szimfóniát komponálni: a súlyos, feszültségekkel teli ötödiket és a nyugodt természet iránt csodálatot mutató hatodikat? Miért alkalmazott a Pastorale melléknevet viselő hatodik szimfóniában a tételek tempójelzése mellett a zenét ábrázoló leírásokat, mint pl. Vidám érzések ébredése a faluba érkezéskor, vagy a Pataknál? Valóban nem volt sikere a nőknél, és érzelmeit a természet iránti imádata fejezte ki? Csak tréfálkozni akart, amikor a II.tétel úgynevezett madárkoncertjében a fuvola, az oboa és a klarinét verseng a csalogány, a fürj és a kakukk szerepében?

Ezekről és még sok minden másról beszélgetek az esti Violinkulcsban Takács Nagy Gábor karmesterrel, aki a zenekari próbán fontosnak tartotta, hogy Tóth Árpád Esti sugárkoszorú című versét lejátssza a Zeneakadémia szimfónikus zenekara tagjainak Latinovits Zoltán előadásában.

2018-12-11 19 óra Jelentett-e komoly problémát Beethovennek, hogy süketen komponálta a világ leghíresebb zeneművét, a IX. szimfóniát? A bemutatón tényleg csak akkor vette észre, hogy ünneplik, amikor az egyik szereplő megragadta a vállánál fogva, és a közönség felé fordította? Valóban azt tervezte eredetileg, hogy az énekhangot csak a következő, a X.szimfóniába komponálja bele, ami azután soha nem készült el? melyik az a tétel, amelynek zenéjét Stanley Kubrick is felhasználta Mechanikus narancs című kult filmjében. Mindezekről beszélünk Hamar Zsolt karmesterrel a december 23-i koncert kapcsán kedden este 7-kor a Volinkulcsban.

2018-12-04 19 óra Paganini 24-ik caprice darabja számos zeneszerzőt ihletett meg, hogy variációsorozatot készítsenek belőlük. Liszt és Brahms után így volt ez Rachmaninovval és Lutoslawskival is. Melyek ezeknek a zongorára és zenekarra írott variációknak az igazi nehézségei, miért kapta fel a hollywoodi filmszakma a Rachmaninov variáció egyikét, miért játssza majd kottából mindkét darabot a december 12-i hangversenyen Balog József, holott kívülről tudja a műveket, és minden hangjegy a fejében van? Mindezt megtudhatják, ha 4-én kedden este hétkor a Violinkulcsot választják.

2018-11-27 19 óra Budapesten adott koncertet Várdai István csellistával, és mielőtt visszautazott volna Londonba, bejött a BÉZS stúdiójába a Violinkulcs-ba a 80. életévén túl járó zongoraművész,Frankl Péter. Megtudhatjuk tőle, mennyiben volt más a mostani hangverseny a néhány évvel ezelőttinél, amikor ugyancsak ebben a felállásban játszották el Beethoven összes csellóra és zongorára írott szonátáját. Volt-e valami változás most, hogy Várdai most már egy Stradivari által készített csellón játszott? Miért csak egy igazán lassú tétel van az összes szonátában, és az is kiderült, hogy a IX.szimfónián kívül melyik két szonátát komponálta ugyancsak süketen Beethoven?

2018-11-20 19 óra Mozart nem igazán szerette a fuvolát mint hangszert és a fuvolistákat sem, mi a helyzet Bach-hal? Egészen más. Kiderül ez a ma esti Violinkulcsból, amelyben Drahos Béla fuvolaművésszel elemezzük Bach két olyan művét, amelyben domináns szerep jut a fuvolának, egyrészt az V. Brandenburgi versenyben, másrészt a h-moll szvitben, amely tulajdonképpen egy fuvolaverseny. Kiderül az is, hogy a legnépszerűbb tételben a h-moll szvit Badinerie-jében, mely gyakran ráadás darab is, miért tesznek hozzá a szólisták Bach hangjegyeihez, és miért cifrázzák egy kicsit azt a csodás zenét, amelyet Bach amúgy is megírt.

2018-11-13 19 óra Négynapos komolyzenei fesztivált rendez kamara.hu címmel a zongorista-házaspár Simon Izabella és Várjon Dénes a Zeneakadémián. A Violinkulcsból kiderül, miért a 23.században egy képzeletbeli tudásállamban játszódó regény, Hermann Hesse az Üveggyöngyjáték című műve az ihletője a fesztiválnak. Kiderül, hogy a világhírű svájci oboaművész Heinz Holliger mellett kik lépnek még fel, és hogyan kerül a programba a világsztár magyar karmester Doráti Antal egyik kamaraműve. Azt is megtudhatjuk, mit keres majd Enyedi Ildikó filmrendező egy kamarazenei fesztiválon, és milyen riporter lesz Simon Izabella és Várjon Dénes, akik a Violinkulcs vendégei lesznek.

2018-11-06 19 óra Ismét megrendezték a hétvégén Budapesten a Zathureczky Ede hegedűversenyt, melynek díja, hogy a világhírű Hubay tanítvány hegedűjén játszhat a győztes. Ki nyert, milyen volt a színvonal? Erről is beszélgetünk Perényi Eszter hegedűművésszel, no meg természetesen arról, ki is volt Zathureczky Ede, milyen volt pályája, milyen híres magyar hegedűsök voltak a tanítványai. Természetesen a zenei részletekben megcsodálhatjuk a nagy mester csodás hegedűjátékát is.

2018-10-30 19 óra Az ötvenesztendős Várjon Dénes világjáró zongoraművész a Violinkulcs vendége, akinek most egyszerre három lemezfelvétele is az európai sikerlisták élén áll, amire nincs is példa. Vele beszélgetek az október 30-i esti koncert egyik műsorszámáról, Beethoven c-moll zongoraversenyéről. Megtudhatják például, hogy mit érez az előadó a nyitótétel hosszú zenekari bevezetője alatt, miközben várja, hogy leüthesse az első hangot, mi a különbség a második tétel kapcsán a Largo és az Adagio között, és azt is, hogy Beethovennél a c-moll vagy a C-dur versenymű fináléja-e a játékosabb?

2018-10-16 19 óra Miért utálta Wolfgang Amadeus Mozart a fuvolát mint hangszert, és a fuvolistákat? Miért gondolta, hogy átverheti zeneműve megrendelőjét azzal, ha egy korábban komponált oboaversenyét egy hanggal lejjebb transzponálva vadonatúj fuvolaversenyként tálalja? Miért lett dühös Mozart apja, Leopold, amikor megtudta, hogy fiának a megrendelő a megígért 200 holland forint helyett csak 96 forintot fizetett? Hogy létezik az, hogy csak Mozart volt az, aki vette magának a bátorságot, hogy fuvolára és hárfára komponáljon egy versenyművet? Ezekről a kérdésekről is szó lesz a ma esti Violinkulcsban, melynek vendége Drahos Béla fuvolaművész, karmester

2018-10-09 19 óra Hogy szalad az idő, mondhatnánk tréfásan, de tényleg így van. Most ünnepli a Rádiózenekar az együttes fennállásának 75-ik évfordulóját. Ebből az alkalomból beszélgettem Kovács János Kossuth-díjas karmesterrel, a Rádiózenekar állandó karmesterével a daliás szép időkről és az együttes mai helyzetéről. A zenei illusztrációk között hallhatjuk a méltatlanul elfeledett Erdélyi Miklós által vezényelt Varázsfuvola nyitányt, a Lehel György dirigálta Bartók Zene húros és ütőhangszerekre és cselesztára című darabjának egyik tételét, és Rafael Márta szólójával egy operett részletet, mert ilyet is előadott az együttes a hatvanas-hetvenes években. És hallhatjuk annak a műnek egy részletét, amellyel maga Kovács János debütált a zenekar élén.

2018-10-02 19 óra A Zene Világnapja alkalmából rendhagyó koncertet tartottak a Zeneakadémián. Most először fordult elő, egy hegedű-osztály tehetséges növendékei mutatták be tudásukat egy –egy nehéz hegedűverseny, vagy hegedűdarab előadásával. Szenthelyi Miklós Kossuth-díjas hegedűművész, aki egyben a növendékek tanára, jött el a stúdióba, hogy beszéljen azokról a hegedűre írott művekről, amelyeket a növendékek előadtak a Zene Világnapján.

2018-09-25 19 óra Csütörtökön tartja a 30 éves születésnapja alkalmából tervezett nemzetközi turnéjának első koncertjét Balázs János Liszt díjas zongoraművész, érdemes művész a MOM Kultban. Ebből az alkalomból beszélgettem vele, s miután ezúttal – mint korábban mondta- a közönség csak ott a helyszínen értesül a programról, zenei illusztrációként a beszélgetéshez az ízlésemnek megfelelő számokat válogattam meglepetést okozva ezzel a művésznek. Balázs az egyik zenén annyira meglepődött, hogy elhatározta: nagy valószínűséggel a darabot a jubileumi koncert műsorára tűzi. Ennek a prelűdnek az előadóját nem sikerült kitalálnia hallás után, de Arthur Rubinstein zongorajátékát az első hangnál felismerte. Hogy melyik darabnál, az is kiderül a kedden 19 órakor kezdődő Violinkulcsból.

2018-09-18 19 óra A mai adásban kamarazene irodalom egyik koronájáról, Schumann Zongoraötöséről lesz szó, egy fantasztikus felvétel szolgál majd illusztrációként: Arthur Rubinstein zongorázik, és a Guarneri kvartett játszik. Mácsai János zenetörténész nem osztja azt a nézetet, hogy a mű sokak által gyászindulónak tartott csodálatos lassú tétele valóban gyászinduló lenne. És az is kiderül az adásból, hogy ezt a teljesen kézenfekvő összeállítást (egy zongora játszik egy vonósnégyes mellett) miért csak a 19.század közepétől kezdték alkalmazni a zeneszerzők.

2018-09-11 19 óra A 160 éve született Hubay Jenőre emlékeznek szeptember 15-én a Régi Zeneakadémián. Arra a fantasztikus muzsikus-zenepedagógusra, akinek kezei alól olyan világnagyságok kerültek ki, mint Geyer Stefi, akinek Bartók első hegedűversenyét komponálta, Arányi Jelly, akinek Ravel talán egyik leghíresebb művét a Tzigane-t ajánlotta, vagy Vecsey Ferenc, akinek pedig Sibelius hegedűversenyének partitúráján díszeleg a neve. És ne felejtsük el Szigeti Józsefet, Bartók partnerét a Kontrasztok amerikai előadásában, amelyen Benny Goodman fújja a klarinétot. A műsorban hallhatják Hubay szerzeményeit, sőt Hubay hegedűjátékát is.

2018-09-04 19 óra A világ legismertebb zeneművének Beethoven V. szimfóniájának elemzésére vállalkozunk Kovács János Kossuth-díjas karmesterrel. A Sors melléknevet vajon Beethoven vagy az utókor adta a zeneműnek? Mi a különbség, ha Klemperer, Furtwangler vagy Toscanini vezényli a darabot? És egy mai karmesternek lehet-e még újat mondani erről a szimfóniáról, amelyet annyian, de annyian vezényeltek már korábban?

2018-08-28 18 óra A 190 évvel ezelőtt meghalt Franz Schubert egyik, ha nem a legcsodálatosabb műve a Téli utazás ( Winterreise) címet viselő dalciklus Wilhelm Müller 24 versére. Ez a dalok dal, variációk szenvedésre – írta róla a legnagyobb Schubert előadó, Dietrich Fischer Dieskau. A tragikusan korán elhunyt magyar basszista Polgár László pedig azt mondta a műről, hogy ez a legpesszimistább ciklus, amit a zeneirodalomban valaha megírtak. Mácsai János zenetörténésszel megpróbálunk a kijelentések mögé nézni. Beszélünk majd arról, valóban a Téli utazás-e a végrendelete Schubertnek, mint azt sokan állítják? És közben gyönyörűbbnél gyönyörűbb dalok hangzanak el a ciklusból a tenorista Peter Schreier énekel, és Schubert egyik legfantasztikusabb tolmácsolója, Schiff András zongorázik.

2018-08-21 18 óra Harmadik alkalommal rendezték meg a Zeneakadémián a Fesztiválakadémia nevű kamarazenei fesztivált, az ötletgazdák, Kelemen Barnabás és Kokas Katalin hegedűművészek szervezésében. Ezen a fesztiválon nemcsak a koncertek voltak érdekesek, de a kiegészítő rendezvények, mesterkurzusok, előadások, egy zenei verseny vagy neves színművészek fellépései is. Remélem sikerül visszaadni egy órában mi minden is zajlott ezen az egyhetes fesztiválon, ahol tanítványok együtt léptek fel tanáraikkal a hangversenydobogón, vagy ahol ingatlanügyekkel foglalkozók , orvosok és ügyvédek zenéltek néha profi muzsikusokat is megszégyenítve.

2018-08-14 18 óra Johann Sebastian Bach egyik legfantasztikusabb alkotása a Die Kunst der fugue, azaz A Fúga művészete. Igazi különlegesség: nemcsak azért, mert az egyik legnagyobb zeneszerző csodálatosan mutatja be, milyen variációk keletkezhetnek egyetlen fúga témára, de azért is, mert Bach nem írta elő, hogy milyen hangszeren adják elő ezeket a darabokat, így aki veszi magának a bátorságot, az zongorán, vagy vonósnégyes formációban vagy éppen kamarazenekarral is megszólaltathatja a műveket. A stúdióban Rolla Jánossal a Liszt Ferenc kamarazenekar korábbi koncertmesterével beszélgetünk a monumentális zeneműről. Az együttes két alkalomra is lemezre vette, így talán a legautentikusabb művész avatja majd be Önöket a rejtelmekbe.

2018-08-07 18 óra Ha van Magyarországon zongorista, aki töviről hegyire beleásta magát George Gershwin szerzeményeibe, az Balog József, akinek Rhapsody in Blue címmel jelent meg lemeze a Hungarotonnál, és akivel azt is megvitatjuk, jó-e a Kék rapszódia cím Gershwin legnépszerűbb szerzeményére, vagy éppenséggel ez egy félrefordítás? A művész zenekari kísérettel aug. 10-én adja elő a művet a Margitszigeten a Szabadtéri színpadon. Természetesen más ismert és kevésbé ismert Gershwin művek is elhangzanak a Violinkulcsban.

2018-07-31 18 óra Aligha túlzok, ha azt mondom: kevés ismertebb zenemű tétel van a zeneirodalomban, mint Csajkovszkij Vonósszerenádjának második tétele, mely a Walzer (Keringő) melléknevet viseli. Ahogy felcsendül, az ember máris ott találja magát a gyertyaégők által megvilágított táncparkett mellett, ahol a zene dallamára csak úgy suhognak a hölgyek hosszú szoknyái. Rolla Jánossal, a Liszt Ferenc kamarazenekar volt koncertmesterével beszélgetek arról a Violinkulcsban, hogy mennyire volt nehéz úgy előadni a világ egyik legnépszerűbb zeneművét, hogy az a századik előadás után se váljon unalmassá.

2018-07-24 18 óra Beethoven opus 60-as 4. szimfóniája hangzott el Martonvásáron. A Violinkulcs keddi adásában erről a műről  - amely kicsit kirí a súlyos Beethoven szimfóniák közül – beszélgetek a Violinkulcsban Kovács Jánossal a Rádiózenekar karmesterével. Ennek a műnek a második Adagio tempójelzésű tételéről írta a híres francia zeneszerző: Hector Berlioz: „ez a lény, aki a művészi ihlet e csodáját szerezte, már nem is volt ember, több volt annál”. úgy gondolta, maga Mihály arkangyal készítette. Vajon Kovács János mennyire ért egyet ezzel az értékeléssel. Ez is kiderül többek között a kedd este 18 órakor kezdődő Violinkulcsból.

2018-07-17 18 óra Beethoven 1803-ban egy kivételes összeállítású hangszeres együttesre komponált egy versenyművet, ez az 56-os opusszámot viselő Hármasverseny szólal meg a Violinkulcsban, egy különleges előadás felvételén David Ojsztrah, Lev Oborin és Szvjatoszlav Knusevickij játszanak, és a lemezfelvétel Londonban készült a Beatles későbbi lemezfelvételeinek színhelyén az Abbey Road-i stúdióban. Hamar Zsolttal a Nemzeti Filharmonikusok zeneigazgatójával beszélgetünk a darabról és azokról a művészekről, akikkel volt alkalma eljátszani ezt a különleges, de mégis ritkán játszott alkotást.

2018-07-10 18 óra Mozart életművének egyik legszebb darabja, a hegedűre és brácsára íródott Sinfonia Concertante lesz a Violinkulcsban. A darab érdekességeiről Rolla János Kossuth-díjas hegedűművész, a Liszt Ferenc kamarazenekar egykori művészeti vezetője és koncertmestere beszél, és azzal a felvétellel illusztráljuk az adást, amely az együttes összes Mozart hegedűversenyét tartalmazza. A mű hegedűszólamát a Londonban élő és saját Stradivariján muzsikáló Pauk György adja elő, és ritkaságként Rolla János ezúttal brácsázik. Hogy milyen brácsán, és mi az érdekessége ezúttal a brácsa hangolásának, kiderül a ma esti Violinkulcsból.

2018-07-03 18 óra A magyar zenei előadóművészek koronázatlan királynője volt és maradt is Fischer Annie, akire születésnapján emlékeznek csütörtökön július 5-én az Óbudai Társaskörben. A műsorvezető, Dr. Székely György kandidátus, főorvos, a Semmelweiss vonósnégyes második hegedűse emlékezik a Violinkulcsban a csodálatos zongoraművészre, és megszólaltatok jó néhány felvételt a kedvenceim közül, így két Mozart zongoraverseny lassú tétele, Bartók III. zongoraversenyének első tétele, Beethoven zongoraszonáták részletei, és Schumann Karneváljának indítása mellett egy Schubert Impromptu is.

2018-06-26 18 óra A komolyzene rajongói jól ismerik Bach 48 preludium és fúgáját, melyet akkor írt, amikor már megszületetett az úgymond jól temperált zongora. Wolf Péter zeneszerző egy fricskával és Bach iránti rajongásától vezérelve írta meg a Wolftemperiertes klaviert, dúr és moll darabok váltakozó ciklusát, melyet egyre több magyar zongorista vesz fel repertoire-jába, vagy ad elő ráadásként egy- egy koncert után, és a műnek a közönségnél is nagy sikere va. Erről a darabról, és a Liszt rapszódiák vonószenekari átiratairól lesz szó a Violinkulcsban. Az adás vendége: Wolf Péter

2018-06-19 18 óra A keddi Violinkulcsban Mozart egyik legnehezebb feladatot jelentő kamaradarabjáról, a 334-es Köchel-jegyzék számot viselő D- dur Divertimentoról beszélgetek Rolla János hegedűművésszel a Liszt Ferenc kamarazenekar egykori koncertmesterével, és művészeti vezetőjével. Szóba kerül, hogy miért olyan pokolian nehéz ez a darab kamarazenekarok számára, hogyan jutott el a játszási mód a kisebb létszámú együttestől a nagyobbig, hogyan fejlődött annyira a hegedűtudás, hogy azt, amit régebben csak egy szólóhegedű játszott, azt ma már egy egész hegedűszólam tudja? Az is megtudható a műsorból, hogy hosszabb szünet után Rolla János ismét a koncertmesteri székbe ül, csak ezúttal a fennállásának nyolcadik évfordulóját ünneplő Anima Musicae kamarazenekarba, amely épp a jubileum kapcsán hívta meg vendégszerepelni.

2018-06-12 18 óra Gazda Péter hegedűművész, aki egykor a Liszt Ferenc kamarazenekarban játszott,és az együttes hangversenyein számos kortárs művet vezényelt, néhány éve az Óbudai Jubileumi Zenekar karmestere, és a zeneirodalom klasszikus műveit is vezényli. A kedd esti Violinkulcsban vele együtt vonjuk be a hallgatókat Mozart egyik csodás szimfóniája a 201-es Köchel-jegyzékszámú A-dúr rejtelmeibe. De elhangzik két részlet Bach 4-ik Brandenburgi versenyéből is. Sőt a műsor végén Gazda Pétertől azt is megtudjuk, milyen amikor az ember saját feleségét vezényli, és milyen hangversenyprogram szerepel az álmai között, és reménykedhetünk abban is, hogy megfogadja majd a műsorvezető ezzel kapcsolatos javaslatát is.

2018-06-05 18 óra Kedden este a Violinkulcsban Mozart kamarazenéjének egyik csúcsdarabja az 516-os Köchel jegyzékszámú g-moll vonósötös. Tragikus főtéma, cseppet sem tragikus befejezés. A kiegészített Grumiaux trió muzsikál majd, és olyasvalakivel beszélgetek a darabról, aki ma is játssza a művet, hiszen sűrűn hívják olyan vonósnégyesek, akik repertoárukon tartják ezt a vonósötöst. Az illető pedig nem más, mint Konrád György brácsaművész, aki 94 évével a világ legidősebb, aktívan koncertező vonós hangszeres művésze.

2018-05-29 18 óra A Violinkulcsban a zeneirodalom egyik legcsodálatosabb kamaraműve, Mendelssohn d-moll zongoratriója csendül fel, melynek komponálásakor alighanem isteni sugallat szállta meg a fantasztikus zeneszerzőt, Felix Mendelssohn Bartholdyt. Mácsai János zenetörténésszel próbálom beavatni Önöket a kamaramű rejtelmeibe,a világ egyik legcsodálatosabb együttesének az Istomin-Stern- Rose triónak segítségével.

2018-05-22 18 óra Ma este a Violinkulcs után a BMC-ben rendezendő koncerten műsorra kerül Schubert legendás kétcsellós kvintettjének vonószenekari verziója az Anima Musicae előadásában. Rolla János Kossuth-díjas hegedűművésszel, a Liszt Ferenc kamarazenekar korábbi koncertmesterével beszélgetünk a vonószenekari átiratról, és arról, mekkora élmény volt anno a zenekar öt tagja számára, hogy eljátszhatták a művet Madridban a Királyi Palotában azokon a Stradivarikon, amelyekre külön fegyveres őrök vigyáznak az udvarnál a vitrinekben.

2018-05-15 18 óra Ezekben a napokban a világ Bartók Béla Kékszakállú herceg vára című operáját ünnepli, a bemutató századik évfordulója alkalmából. Ezzel foglalkozik a mai Violinkulcs is. Bánó András Juhász Előd tévés és rádiós műsorvezetővel beszélget, aki anno a Zeneakadémián a Kékszakállúból írta a disszertációját. A műsor telefonon szólaltatja meg Komlósi Ildikó Kossuth-díjas mezzoszopránt, aki a jubileumon 175-ik alkalommal énekli Judit nehéz szerepét.

2018-05-08 18 óra Kedden este 18-kor debütál a Violinkulcs, Bánó András új komolyzenei műsora – nemcsak hangjegyekről.

Az első adás Mozart gyönyörű A-dur zongoraversenyének (K.488) rejtelmeibe vezeti be a hallgatót Mácsai János zenetörténész segítségével.
Ezt a művet játszotta hétfőn 7-én este a Zeneakadémián a 95(!) esztendős amerikai zongoraművész, Menahem Pressler a MÁV szimfonikusokkal, Csaba Péter vezényletével.

Kovalik Márta díj

(Kovács Hédi)

Rádió Bézs? Ismered? Biztosan, de ha mégsem, akkor keresd és hallgasd! Valós értékek internetes „frekvenciája”. 
"Vele" voltam egy különleges eseményen.
A Rádió Bézs jóvoltából ismét átadták a Kovalik Márta vándordíjat, idén nem más, mint Vekerdy Tamás kapta meg.

Ugye ismerős a név? A neves pszichológus, a hazai Waldorf óvoda és iskola megteremtője, a Waldorf tanárképzés megszervezője, többek között.
Az ő mondata például, hogy:
„Őrület, hogy a gyerek minden percét be kell osztani. Edzés, úszás, tánc, angol, mulatság, ezeken majd lefoglalkoztatják azt az idegesítő gyereket. Ahelyett, hogy hagynák otthon bambulni, merengeni, magában eljátszani, a kádban, vagy inkább az udvaron egyik kisvödörből a másikba önteni a vizet. Nincs sarazás, nincs homokozás. Játszóház van. Marhaság. Kevés elemű, egyszerű élet kell a gyereknek, attól nyugszik meg.”

Ki volt Kovalik Márta, a díj névadója? Legendás szerkesztő. Hegyi Imre és ő jegyezte a Húszas Studiót. A tényfeltáró dokumentum-műsoraikért Pulitzer díjjal, tolerancia díjakkal, Prix Italia és Prix Japon elismerésekkel jutalmazta őket a szakma.

A díj születésének gondolata a Bézs rádió alapítójának, főszerkesztőjének, Fodor Jánosnak, és egy Amerikában élő magyar családnak a Szaday családnak köszönhető. A különös ívelésű és formájú díjat Formanek Zsuzsa üvegtervező iparművész és Bedécs Kristóf ötvösművész tervezte és alkotta.

A díjátadás helye a pocsék idő ellenére is imádnivalóan sajátos hangulatú Graphisoft Park, és benne a Kör étterem volt. A tavalyi díjazott Bojár Gábor adta át Vekerdy Tamásnak a vándordíjat.

Azután műsor következett és  muszáj elmesélnem, ki mindenkit hallottunk vagy láttunk ezen a rövid kis koncerten.

 >>>

Jogi Jógik

Új műsor indul a Rádió Bézsben. Szolgáltató műsor. Jogi Jógik a címe, s egy tapasztalt, sokat megélt ügyvéd, Dr. Dávid Gyula és a szintén jogász lánya Dr. Dávid Zsófia a műsor gazdája. Jogi Jógi rögtön tollat is ragadott:

Az úgy volt, hogy az ősember még maga intézte el jogvitáit ököllel, furkósbottal, hordatársakkal. Aztán vagy a király döntött, vagy a földesúr, vagy az erősebb. Később már különvált a szokás, az erkölcs és a jog. Az asztalnál kézzel enni nem szokás, de nem tilos. Egy középkori hívő közösségben nem erkölcsös dolog távol maradni a miséről. De nem tilos. Az áruházban ellopni a kiakasztott árucikket nem szokás, nem erkölcsös, és nem is szabad, tehát tilos. Századok óta egyre szaporodó módon minden élethelyzetünket szabályozza a szokás az erkölcs és a jog. Mi, ügyvédek, jogászok, amolyan idegenvezetők vagyunk, ha baj van hegyimentők vagy révkalauzok, riadómentősök, segítünk – jól, rosszul – eligazodni a jogszabályok útvesztőiben, ha kell tanácsot adunk, vagy ha a király elé idéznek, társulunk szószólónak, hisz tanult mesterségünk valami ilyesmi.

Ez a műsor megkísérli élet közelbe hozni a jog bonyolult, vagy annak tűnő világát. Beszélgetni fogunk arról, amit látszólag mindenki tud, vagy hallott már róla, de kevesen tudják jól, pontosan. Igyekszünk olyan tanácsokat adni, amelyek esetleg segítenek kikerülni az akadályokat, segít sikerrel venni a buktatókat, és ezzel spórolni mindenkinek időt, pénzt, energiát.

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy ami itt elhangzik, az a lányom, Dr. Dávid Zsófia és Dr. Dávid Gyula véleménye, javaslata, amiért felelősséget nem vállalhatunk, hisz a jogban épp az a szép, hogy ugyanolyan ügyben, más felek között nem egyszer születik egymással homlokegyenest ellenkező ítélet, határozat. Ha pedig a magasságos bíróság, a király meghosszabbított keze is ennyire tévedékeny, ha még ott is – olykor – előfordulnak ellentmondó értelmezések, akkor két lelkes, és tapasztalt, ámde az információk csak egy részével bíró jurátus véleménye nem más, mint egy újabb észrevétel a többi között. De mindez ne akadályozzon senkit abban, hogy kérdezzen, hogy véleményt mondjon, hogy írjon, telefonáljon, hogy ossza meg velünk a gondját. Végül is minden ügy egy srófra jár: a végén meg kell oldani a problémát. Hogy hogyan? Na ez az, amihez ismeret, fifika, tapasztalat kell.

Dr. Dávid Gyula

 >>>

Partnereink:

VDSZ jooble myonlineradio wildom

2018. szeptember 16.

Adatforgalmi díj nélkül

Ezentúl még kevesebb lehetősége van, hogy azt mondja: ismerem a nevét, hallottam, hogy érdekesek a műsorai, de nem tudom hol és hogyan hallgathatom. A technika egyre több eszközével segítjük, hogy bárhol, bármikor hallgathassa online adásunkat. Nem kell a számítógép előtt ülnie és online rádiókészülék sem szükséges hozzá, csak vegye elő „élettársát” azaz mobiltelefonját és máris megszólal a Rádió Bézs. Androidosoknak van  Play Store-ból letölthető applikáció, és az Iphone tulajdonosoknak természetesen az App Store-ban is ott az alkalmazás. Vagy elég az oldalunkon látható QR kódot beolvasni, máris szól az adás.

Aki pedig mégis internet rádióján szeretne hallgatni minket, itt keresse:
Rádió Bézs 
http://195.210.29.82:8001/bezs 
Rádió Bézs 2 
http://195.210.29.82:8002/bezs2

Vodafonos hallgatóinknak különösen jó hírünk van: nekik ezen túl az adatfogyasztás miatt nem kell aggódniuk. Ha havi 1000 forintért Music Passt vásárolnak, adatforgalmi díj nélkül akár 24 órán keresztül szólhat telefonjukon a Rádió Bézs. A szolgáltatást az oldalunkról a Bézs hírek rovatban található linkkel akár közvetlenül is megrendelhetik.

De azért ha megszólal a telefon, ne felejtsék el felvenni!

 >>>
Élő
adás

Élő
adás Bézs 2


Támogass!

Támogassa a Rádió Bézst!

A Rádió Bézs adásait mindenki ingyen hallgatja, de nem ingyen készül.

Három esztendeje erőnkön felül teljesítünk, hogy szólhassunk önökhöz, önökért. Arra kérjük önt, hogy támogasson, hogy életben maradjunk, hogy növekedni és fejlődni tudjunk

 >>>

Játék

Nyaralunk, úszunk, kirándulunk….

A Fertő tó érdekességeire vonatkoznak játékunk kérdései. Fedezze fel csodálatos világát, ehhez 3 nyertesünknek útikönyvet sorsolunk ki segítségül. 

 >>>